prylnordens.blogg.se

2014-02-16
18:28:11

Prylnördens nya Zeiss 6-24x72.
Efter att ha studerat marknadens alla värre sikten och även pratat med en del av leverantörerna så föll valet på Zeiss!

Grunderna för mitt val är ganska enkla. Jag jagar mer än vad jag skjuter och Zeissen har ganska enastående mörkeregenskaper.

Vid hemkomsten av siktet så monterades detta i Leupold stålringar modell höga. Riktigt robusta och välgjorda! Väger dock hela 350g, vilket man ska ha i åtanke vid köpet.

Nåväl, siktet är monterat sen en tid tillbaka och nu efter en hel del praktiskt testande så kan jag bara säga att jag är nöjd!

Siktet är underbart klart och skarpt optiskt och skymningsegenskaperna är riktigt bra. Så bra som det sägs!
Vid ett test i dåligt mörker mellan en Swarovski cls 8x42 handkikare och ett Zeiss Diavari Victory 3-12x56 och min Zeiss x72:a.
Vid testet så hade vi molnigt väder och var ute och jagade hare på delvis snötäckt mark. Med Swarovskin så kunde vi antyda att det var en hare brevid en grästuva ca 170m bort. Medans kompisens Zeiss x56a kunde visa att det verkligen var en hare som satt och åt. När det var storZeissens tur så kunde vi få en såpass detaljerad bild av haren på x16 ggr förstoring så man såg att det var en fullvuxen hare och ingen mindre hare.

Detta kan vara avgörande vid exempelvis bockjakten då man kan studera hornen såpass innan skott att man kan se om den kan behöva sparas ett år till eller är dags att tas. Eller om man har riktigt dåligt väder vid rävjakt och vill studera det sista bara för att göra sig 100% säker på att det verkligen är en räv och inte exempelvis en rävliknande hund. Ja helt enkelt är Zeissen det värsta man kan ha för den riktigt seriöse skymningsjägaren OM man kan leva med vikten på ca 1kg vill säga.

Med Vänliga Hälsningar// Marcus
Browningen med Zeissen monterad bakom min största räv hitills. 13.5kg vägde han.




Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: