prylnordens.blogg.se

2014-02-20
23:20:02

Reflekterar över olika tycken om kulor och önskad effekt.
Börjar med mina grundtankar om kulor och dess funktion. Jag har alltid förespråkat blöta obondade kulor, dels för jag vill lämna maximal energi i viltet och absolut ha så lite bakom viltet som möjligt. Dels för att jag jagar oftast i såna miljöer att en bondad vs varmintkula kan avgöra om jag kan skjuta eller inte.
Nu är detta högst sannolikt överdrivet säkerhetstänkande men hellre för mycket än för lite. Samt att jag tror på maximal effekt i djuret med mindre risk för genomslag.

I söndags när jag och en bekant var ute och skyddsjagade gris så fick jag dels skjuta min första vuxna gris, en galt på 70kg. Samt testa min zeiss x72a. Jag ska villigt erkänna att pga prislappen så har jag grubblat en del på om den var värd sina pengar och nu har jag ett enigt svar! JA! Men mer om den framöver. Grisen som kom ihop med en annan gris i samma storlek gav mig ett otroligt fint läge på ca 120-140m. Jag kröp ner 3m för att komma till plan mark för att då kunna använda benstöden. Nåväl, väl i läge så avvaktade jag perfekt bresida på galten och när det dök upp så lät jag kulan gå, såg klart och tydligt hur grisen tecknade i skottet och försvann. Likaså gjorde den andra grisen mot kompisens pass ( där han några sec fick ett bra läge om inte vinden hade gjort så kan inte kunde skjuta pga vingel ).
När han senare kom bort till mig började vi gå ut mot skottplatsen. Det visade sig att den hade blivit på plats!

Vid slakten så upptäckte vi att kulan hade först krossat bogbenet för att sen ta kanten av hjärtat och senare lungorna, därefter gått genom revbenen för att sen stanna i bogen på utgångssidan. Kulan var rejält mosad men hade hållit ihop ändock ganska bra! Kulan som är en a-max skickas iväg i ca 800m/sec. Den räknas som väldigt blöt men hade gjort jobbet så bra jag bara ku de önskat.

och som avslutning lägger jag upp en eller två stämningsbilder.





Over and out//Marcus

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: