prylnordens.blogg.se

2014-03-18
23:22:45

lördagens skytte och lite annat.
I lördags var det äntligen dags efter flytt och allt som hör till för lite skytte!
Det kunde dock börjat bättre! Prognosen sa allt från 5-12m/sec och tanken var skytte på 200 och 300m. Vi skrotade 300m tankarna på direkten och fokuserade istället på 200m skyttet trots vinden. Efter att ha kollat in den otroligt trevliga skjutbanan vi precis hade blivit medlemmar i så hissa vi upp måltavlorna och gjorde iordning skjutplatsen. I vanlig ordning så kändes det som att halva lägenheten var med.

Nåväl, allt upppackat och klart så började jag med att kontrollera min skjutställning. allt kändes avslappnat och bra. Inga direkta spänningar i kroppen, jag låg rakt bakom kolven med lagom tryck på benstöden framåt. Jag var väl ringrostig eller jävligt klantig för tankevurpa 500 kom nu ( det ska ju börja bra ). jag hade knappat in alla uppgifter i telens ballistiska app och tog 5m/sec pga delvis lugn vind pga träd och delvis öppet med kraftigare vind. Jag skruvade upp siktet rätt i höjd och skruvade så träffbilden skulle flytta sig åt höger 6 klick?? Varför? Det vet nog ingen för vinden kom från vänster... Efter förstaskottet så insåg jag misstaget och satte sidojusteringen på noll och sköt 5 skott till.

Träffbilden var sådär bra och jag gjorde om processen. justerade träffbilden åt höger och dagens första 3 skottare sköts!

Efter detta så fortsatte skytteövningarna med jämna mellanrum så gick vi fram och markerade och ibland vart det bara en vilopause för att vila huvudet lite. 33 skott senare så var jag nöjd för dagen då vinden mer och mer tilltog och vart byig. Härefter kommer några av dagens 3 skotts träffbilder. Jag behöver klart mer övning för att slippa stänkskotten men överlag var jag nöjd med skyttet trots vinden och dess inverkan på träffbilderna.








Praktexempel på slarvig avfyrning och efter denna vart den 15min vila o vätskeintag.


Som syntes så är dagens träffbilder inget att skryta över, dock kändes det bra och jag kände när jag gjorde fel. Det enda störande var bipod hoppet lite till vänster efter varje skott. Ytterst litet men det fanns ändå där. så i söndags studerades Lindroths långhållsskytte från grunden och det är en klart sevärd film!! Otroligt bra film som förklarar en hel del utan att göra det krångligt samt i vanlig ordning väldigt bra gjord!

Efter skjutbanan vart det hemresa iaf och vapenvård. Pipan har gått ca 55skott sen senaste rengöringen och nu var det dags igen.

Detta var allt som orkades med o skriva om för dagen. Hoppas någon finner underhållning i att läsa om ganska mediokert skytte och tankar kring detta.

over and out//Marcus aka prylnörden.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: