prylnordens.blogg.se

2014-02-16
18:06:17

Prylnördens paradis, första mötet med Browningen.
Ja jag är en prylnörd. gillar allt som kan förbättra förutsättningarna för mig samt göra det enklare för mig!

jag får nog börja med några saken jag har införskaffat och fortsätta senare med dom andra.

jag börjar med Browningen jag införskaffat!
browningen är en IWA special variant. det är i grunden en X-bolt varmint i kaliber 6,5x55 med 61cm pipa. som sedan är nerbäddad i en GRS varmintkolv från norge. detta har utförst i Europalagret för Browning.

För och nackdelar med den bössan:
nackdelar: trycket är hemskt hårt. lägsta vikten vid ankomst var 1,5kg. Detta löstes dock med att demontera hela trycket och byte av fjäder till en mycket lättare sådan.
Fördelar: perfekt utförd bäddning. Väl vald kolv för ändamålet och lagom lång pipa! Pipan är gängad från fabrik med m18x1.

Efter hemkomst av bössan så beställdes en skena från Apel då ingen annan hade dessa på lager. När denna kom hem så frästes den om för att göra den optimal för ögonavståndet mot min nya zeiss 6-24x72. När detta var klart så monterades självfallet mina trogna Harris benstöd som tjänat mig länge och väl, likaså monterades en Aimzonic Compact dämpare som förövrigt är väldigt dämpande för sin storlek!

Efter ett par gånger på skjutbanan kan jag bara konstatera att bössan går bra med allt! 5 olika patroner går såpass likt att jag inte behöver göra någon justering alls mellan dessa patroner för alla normala skotthåll!
Kulkombinationer jag har testat är följande:
Nosler custom competition 140gr.
Sierra Game King 140gr.
Hornady A-max 120gr.
Sierra Varminter 85gr.
Samt norma jaktmatch fabriksladdat.

Vidare recensioner kommer vid framtida skytteövningar av vapnet.

over and out//Prylnörden


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: